Stanowisko doradcy klienta jest związane ze stałym kontaktem z różnymi osobami. Nie zawsze klient ma sprecyzowane oczekiwania. Bywa roszczeniowy, niezbyt miły i generalnie może się z nim pracować wyjątkowo trudno. Ważne zatem, by umieć sobie poradzić z oczekiwaniami osób, które wymagają od nas niemal stuprocentowej wiedzy na temat oferowanych dóbr i usług, a także z tym, by umieć bezstresowo na nie odpowiadać.
Orientacja na klienta
Będąc zorientowanym na klienta, miewamy problem z tym, by konsekwentnie przestrzegać zasad, które zostały nam narzucone przez naszych przełożonych. W takim układzie, często dochodzi do pewnych nadużyć, których klienci wręcz oczekują.
Obligatoryjne zasady, a wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klienta
Naginanie zasad panujących w danej firmie bywa potrzebne, bo czasem są one dość niezgrabnie sformułowane. Warto jednak mieć na uwadze, że tzw. ludzkie podejście w pracy nie zawsze dobrze kończy się dla nas samych. Bywa, że przełożeni są dość restrykcyjnie rozliczani z przestrzegania pewnych zaleceń. Wtedy wina zdejmowana jest z pracownika, a ponosi ją kierownik. Jednak wobec pracownika muszą zostać wyciągnięte stosowne konsekwencje.
Jak więc sobie radzić z oczekiwaniami klientów? Zdroworozsądkowo. Warto dowiedzieć się, które zasady można obejść, a które warto pozostawić nienaruszalnymi dla dobra marki i przedsiębiorstwa. Trening asertywności również jest bardzo przydatny. Klient zawsze musi wiedzieć, że doradca jest dla niego, ale przede wszystkim jest specjalistą. I pracownikiem.
2 komentarze
Ela
5 września 2022 at 23:05
Klient nasz Pan 😉
Tomek
8 września 2022 at 14:35
Tak to działa 🙂