„Naucz się słuchać, okazja czasami puka bardzo cicho” ta właśnie maksyma powinna przyświecać wszystkim pracującym w charakterze doradcy klienta.
Osoby pracujące na stanowisku doradcy klienta w sklepie spożywczym, odzieżowym oraz banku powinny mieć na uwadze, że zawód ten nie należy do najłatwiejszych, a praca z klientem bezpośrednim wymaga od nich konkretnych umiejętności.
W tym artykule chciałabym przedstawić kilka zasadniczych błędów, które najczęściej popełniają doradcy klientów.
Po pierwsze doradcy za dużo mówią i za mało słuchają potrzeb klienta. Jest to jeden z najczęstszych błędów, jakie popełniają doradcy. Jak sama nazwa mówi doradca klienta powinien doradzić, a więc po pierwsze wysłuchać tego co klient ma nam do powiedzenia. Najkorzystniej byłoby mówić przez 20% czasu spotkania a przez 80% tego czasu po prostu słuchać klienta.
Kolejny błąd doradców klienta to brak umiejętności zadawania pytań. Idealny doradca powinien zadawać pytania otwarte, tylko w ten sposób może uzyskać odpowiedź, która ukierunkuje go na właściwe tory. Pytania zamknięte powinny być zadawane tylko w momencie, kiedy chcemy uzyskać jednoznaczną odpowiedź tak lub nie. Ponadto zadawanie pytań otwartych sprawi, że klient poczuje się naprawdę ważny i będzie wiedział, że naprawdę interesujesz się jego problemem.
Kolejnym błędem często popełnianym przez doradców jest przerywanie i przekrzykiwanie klienta. Nie trzeba chyba wspominać, że takie zachowanie jest niekulturalne a wręcz niegrzeczne. Taka postawa doradcy klienta na pewno nie doprowadzi do sprzedaży.
Warto również zastanowić się nad sposobem wypowiedzi doradców klienta. Coraz częściej zdarza się, że doradcy mówią zbyt szybko. Dzieje się tak w momencie, kiedy nie są przygotowani do rozmowy z klientem i po prostu improwizują. Ważne jest, aby doradca klienta potrafił we właściwy sposób przekazać ogół informacji i dać do zrozumienia klientowi, że zna się na rzeczy. Taka postawa uzmysłowi klientom, że jesteśmy w pełni profesjonalni i dobrze znamy produkt lub usługę, którą chcemy sprzedać.
Po lekturze powyższego artykułu można dojść do wniosku, że praca dorady klienta nie należy do najprostszych. Praca z klientem bezpośrednim to naprawdę twardy orzech do zgryzienia. Dostosowanie odpowiednich narzędzi do konkretnej osoby jest nie lada wyzwaniem. Dlatego warto zainwestować w siebie i w rozwój kompetencji, miękkich aby w satysfakcjonujący sposób wykonywać swoją pracę.