Praca doradcy klienta polega na, jak sama nazwa wskazuje, doradzaniu klientom. Chodzi o udzielanie odpowiedzi na nurtujące pytania i wyjaśnianie wszelkich wątpliwości, ale również o prezentację oferty firmy ze stałą dążnością do realizacji planów sprzedażowych w zakresie produktów lub usług. Idealny doradca klienta powinien zatem przede wszystkim posiadać dogłębną wiedzę na temat firmy oraz oferowanych przez nią dóbr – jest to niezbędne, aby stać się pracownikiem kompetentnym merytorycznie. Doradca musi także umieć przekazywać posiadaną wiedzę, co poniekąd uwarunkowane jest predyspozycjami pedagogicznymi.
Bardzo ważne w tym zawodzie jest poczucie etyki oraz nienaganna kultura osobista. Dobrze, aby doradca był empatyczny i potrafił nawiązać z potencjalnym klientem nić porozumienia – zmniejszenie dystansu pomaga w budowaniu zaufania. Doradca powinien być przekonujący i szczerze zaangażowany w swoją pracę – klienci doskonale wyczuwają udawanie i wyuczone na pamięć regułki.
Osoba, zatrudniona na tym stanowisku, musi również radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, potrafić szybko rozwiązywać problemy, być samodzielna i kreatywna, a także odporna na stres. Cechą niezbędną jest także asertywność oraz nastawienie na cel i determinacja w dążeniu do jego realizacji. Doradca powinien także umieć pracować w grupie oraz posiadać zdolność analitycznego myślenia. Kompetencje interpersonalne to rzecz jasna nie wszystko. W większości przypadków od doradców wymaga się ukończonych studiów wyższych, posiadania prawa jazdy (w przypadku doradców mobilnych) oraz znajomości języka angielskiego.