Doradca klienta to rozpowszechniony zawód przez wzgląd na sukcesywny wzrost potrzeb konsumpcyjnych. Zatrudniony jest w miejscach zajmujących się szeroko pojętą sprzedażą – zarówno produktów, jak i usług. Zatem podstawowym obowiązkiem na tym stanowisku jest realizacja planów sprzedażowych i aktywne dążenie do wyznaczonych przez koordynatora sprzedaży celów.
Równie ważne zadanie zawodowe związane jest z samą nazwą zawodu – doradca klienta skupia się bowiem na doradzaniu potencjalnym nabywcom. Polega to z jednej strony na udzielaniu niezbędnej pomocy (odpowiadaniu na pytania, wyjaśnianiu wątpliwości i niejasnych kwestii), a z drugiej na prezentacji oferty firmy. Doradca klienta pomaga kupującym dokonać wyboru i musi mieć w tych działaniach na uwadze ich oczekiwania, potrzeby oraz możliwości.
Osoba, zatrudniona na tym stanowisku, zajmuje się również czynnym pozyskiwaniem nowych klientów oraz budowaniem długotrwałych relacji z dotychczasowymi. Przygotowuje dokumenty i umowy sprzedażowe, a ponieważ jego praca wiąże się z bezpośrednim kontaktem z klientem – buduje także wizerunek firmy, a zatem pełni rolę reprezentacyjną.
Doradca klienta współpracuje również z innymi działami firmy, przekazując informacje o klientach zgodnie z wewnętrznymi regulacjami. Nieraz do jego obowiązków należy także monitoring konkurencji oraz przygotowywanie cyklicznych raportów z wynikami pracy własnej oraz będących kompleksową analizą potrzeb klientów. Charakter pracy doradcy wiąże się z wyjazdami służbowymi oraz prowadzeniem licznych rozmów telefonicznych.