„Przyczyną niepowodzeń w sprzedaży nie jest zły produkt, lecz zły sprzedawca”.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenie, warto zadać sobie pytanie jak powinna wyglądać obsługa klienta i jakie kompetencje powinien posiadać doradca klienta, aby sprzedaż produktów lub usług była efektywna.
Bardzo ważnym elementem w obsłudze klienta bezpośredniego jest posiadanie umiejętności nawiązywania oraz długotrwałego podtrzymywania kontaktu z klientem. W tym wypadku warto podkreślić, iż doradcy klientów powinni wyzbyć się namolności oraz natarczywości wobec klientów.
Doradca klienta, który wykonuje swoją pracę z pasją, będzie stawiał na pierwszym miejscu potrzeby klienta. Bardzo ważna w tym wypadku jest umiejętność komunikowania się z drugą osobą. W tym przypadku podkreśla się umiejętności słuchania, która często mylona jest z dokańczaniem zdań przez sprzedawcę oraz niedyskretnym przerywaniem klientów. Praca w tym charakterze wymaga od doradców psychologicznego podejścia, warto potraktować klienta jak bliską osobę, której chcemy pomóc i doradzić w wyborze produktu w jak najlepszy sposób. Zdolności komunikacyjne nie są zdolnościami wrodzonymi, dlatego nie każda osoba potrafi je umiejętnie wykorzystać. W tym wypadku pocieszający jest fakt, iż firmy, które świadczą usługi, oferują swoim pracownikom liczne szkolenia rozwijające i wzmacniające powyższe kompetencje.
Doradca klienta jest wizytówką danej firmy, bezpośrednim łącznikiem klienta z firmą dlatego tak ważna jest jego nienaganna prezentacja, wysoka kultura osobista oraz jego pozytywne nastawienie do świata, oraz ludzi.
Kolejną ważną cechą doradców klienta jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Stres w kontaktach z klientem jest nieunikniony. Sytuacje stresogenne, wynikają przede wszystkim z faktu współpracy z drugim człowiekiem, odmiennych poglądów, charakterów, doświadczeń. Ważne jest, aby w pracy nie angażować się emocjonalnie podczas stresujących sytuacji.
W tym wypadku zdanie klienta jest ważniejsze od naszych indywidualnych przemyśleń i poglądów i naprawdę warto przyznać rację drugiej stronie, nie wdając się w niepotrzebne konflikty.