Niezależnie od tego, czy jesteś doradcą klienta w dużej korporacji, czy może w małej firmie – z pewnością w pracy spotykasz się z różnymi ludźmi, którzy próbują na co dzień załatwić z Tobą jakiś interes. Nie ma w tym nic dziwnego – przychodzą w końcu do Ciebie po pewien produkt lub usługę, a Ty masz im pomóc w wyborze najlepszej dla nich opcji. Musisz więc mieć jedną ważną umiejętność, której zapewne nie nauczyli Cię na żadnym szkoleniu – musisz umieć słuchać swojego klienta.
Umiejętność słuchania a dobór produktu
Celem każdego doradcy klienta, oprócz sprzedaży usługi, jest również sprawienie, że klient zadowolony z jakości obsługi, wróci po raz drugi, po kolejną rzecz/pakiet itd. Nie może to mieć miejsca, kiedy będziemy sprzedawali za wszelką cenę. Musimy więc poprowadzić rozmowę z klientem w taki sposób, aby jak najprecyzyjniej opowiedział nam o swoich potrzebach. Wtedy możemy zacząć zastanawiać się nad doborem odpowiednich środków do uzyskania celu sprzedażowego (wykorzystanie technik negocjacyjnych itp.).
Umiejętność słuchania u doradcy klienta wiąże się również z tym, że potrafisz czytać między wierszami. Rzadko który klient, nie chcąc być złapany na haczyk, wprost opowie Ci o swoich potrzebach, chyba że bardzo zależy mu na czasie i szybkim załatwieniu swojej sprawy. Wówczas część pracy wykonuje tak naprawdę za Ciebie- powinieneś być mu wdzięczny!
Jeden komentarz
Pusia
19 stycznia 2021 at 20:42
umiejętność aktywnego słuchania to podstawa w tym zawodzie.